Premiera Orbea OCCAM 2024 - Adventure2
W 2023 roku hiszpańska marka Orbea prezentuje nam kolejną premierę na nadchodzący sezon 2024. Tym razem jest to rower MTB o trailowym charakterze, czyli bardzo popularny Orbea OCCAM (2024). Sprawdź, co zmieniło się w tym - jakże dobrym do tej poty - rowerze.

Orbea OCCAM - Adventure2

Kampania promocyjna prowadzona jest pod hasłem: Adventure2 a sam komunikat prasowy jest następujący:

"Twój rower powinien pasować do Twojej wizji jazdy i dostosowywać się do przygód, na jakie zabierze Cię szlak. Dla jednej osoby może to oznaczać wydajność jak brzytwa i instynktowną obsługę, lub może oznaczać pływające skoki, pokonywanie zakrętów wysokich gór i jazdę po korzeniach. Podążaj za czystą esencją przygody z Occam SL lub przekraczaj granice i uczyń góry swoim placem zabaw dzięki Occam LT; jeśli szukasz roweru na największe przygody, bez względu na to, który Occam wybierzesz, jesteś na właściwym tropie".

Filmik promujący nową odsłonę ścieżkowca od Orbea poniżej:

 

Jeżeli chesz dowiedzieć się więcej o nowym Orbea OCCAM - zapraszamy na dedykowaną stronę (kliknij w banner poniżej)

Znajdziesz tam szczegółowy opis, dane techniczne, ceny, prezentację kolorów oraz dostępne modele.

Nowa wersja Orbea OCCAM 2024 - dane techniczne, cennik, modele, kolorystyka

 

Sprawdźmy zatem, co nowego niesie ze sobą nowy Occam...

Podstawowe zmiany, jakie mają miejsce wraz z wprowadzeniem nowej wersji Orbea OCCAM na następny sezon, to:

  • Dwie wersje: Occam SL i Occam LT
  • Odświeżona konstrukcja ramy
  • Wersja LT ze skokiem 160mm (poprzednia wersja miała 150mm)
  • Dodano schowek w ramie

Jest to piąta generacja modelu Occam, którą wprowadza Orbea, obiecując, że będzie lepsza od swoich poprzedników. Wielofunkcyjność stanowi punkt wyjścia dla tego modelu trailowego, który z definicji jest dyscypliną łączącą efektywność pedałowania z umiejętnością zjazdu. Wiedząc, że Occam porusza się między tymi dwoma światami, każda wersja wzmacnia jedną z tych cech.

jak wspominaliśmy, Orbea Occam jest podzielony na dwa modele, które próbują zadowolić dwóch różnych typów rowerzystów, którzy - choć dzielą taki sam duch przygody - mają różne cele.

Orbea Occam SL, efektywność i równowaga
Ten model ma na celu zagarnięcie części tortu, który zazwyczaj oferuje niewiele. Jest to rower szlakowy, który wyróżnia się doskonałą efektywnością pedałowania - według Orbea osiąga wartości zbliżone do roweru cross-country - i jest rowerem zaprojektowanym do pokonywania długich dystansów oraz łączenia zarówno wzniesień, jak i zjazdów. Occam SL ma geometrię, która priorytetowo traktuje kontrolę i zdolności zjazdowe. Przekazując to w liczbach - rozmiar L ma kąt główki wynoszący 65,5°, kąt rury podsiodłowej 78°, zasięg 490 mm i długość tylnego trójkąta 440 mm.

Zawieszenia (przód/tył) mają 140 mm skoku, co daje Occam SL dobrą ilość amortyzacji - warto zacznaczyć, iż amortyzator FOX 34+ Float jest bardziej wydajny niż jego poprzednik.

Waga stanowi kolejny argument na korzyść tej wersji, ponieważ najlżejsza konfiguracja waży 10,85 kilograma.

Occam LT, agresywność tuż przed enduro
Occam LT to rower szlakowy z duchem enduro. W tym przypadku Orbea wycisnęła maksimum z projektu tak, aby zmienić niektóre kluczowe parametry geometryczne i zwiększyć skok zawieszenia. Wynik jest taki, jakiego można się spodziewać: bardziej agresywny model, który nie wpada w kategorię małego enduro.

Geometria to jeden z najważniejszych aspektów, który różni Occam LT od Occam SL. Marka postawiła na chip do zmiany, który można luzować jednym śrubokrętem i lekko podnosić górną rurę. Te modyfikacje dostosowują wysokość suportu dolnego o 8 mm i kąt główki o pół stopnia.

Jeśli chodzi o najważniejsze pomiary, kąt główki wynosi 64°-64,5°, rura podsiodłowa 77°-77,5°, opadanie suportu 36-28 mm, zasięg 480-485 mm i tylny trójkąt 440 mm.

Z drugiej strony progresywne zawieszenie ma 160 mm skoku z przodu i 150 mm z tyłu.

Co więcej, ma kilka cech wspólnych z modelem Rallon, takich jak postęp i wartości anti-squat oraz anti-rise.

Oba modele mają pewne cechy wspólne. Po pierwsze, w obu wersjach rama jest asymetryczna i dostępna jest zarówno w wersji carbonowej, jak i aluminiowej.

Orbea położyła nacisk na rurę sterową i suport dolny, aby uniknąć zagnieceń i nierówności "w kluczowych miejscach", co pozwala na użycie mniej włókna węglowego oraz poprawienie stosunku sztywności do wagi przez dodanie włókien o wysokim module i wytrzymałości do standardowej konstrukcji.

Modele aluminiowe mają polerowane spawy, nadając ramie wygląd monokoksu, a wiele rur jest wielokrotnie cieniowanych. Ponadto zwiększono także sztywność.

Dzięki technologii Steep'n'Deep rura podsiodłowa może pomieścić sztycę opuszczaną o maksymalnym skoku 230 mm. To, w połączeniu z krótkimi rurami podsiodłowymi, pozwala rowerzyście wybrać rozmiar zasięgu, który jest dla niego najbardziej komfortowy.

Inne wspólne technologie obejmują system SIC, całkowicie uszczelnioną wewnętrzną prowadnicę kabli, która jest cichsza i bardziej niezawodna, oraz Second Skin, wymienne osłony winylowe oferujące nowe wzornictwo i utrzymujące lakier w nienaruszonym stanie przez dłuższy czas.

Orbea wybrała koła OQUO Mountain Performance - w przypadku SL - i OQUO Mountain Control - w przypadku LT - dla większości konfiguracji. Marka wprowadziła w obu wersjach odnowioną komorę LOCKR do przechowywania narzędzi lub jedzenia oraz zamontowała ochronniki z co-wytłaczanego polimeru, które chronią ramę, między innymi udoskonalenia.

Occam 2024 - pierwsze, premierowe testy i opinie

W tym miejscu będziemy zamieszczać materiały z testami i recenzjami premierowymi, jak tylko będą się pojawiać w sieci.