Premiera: Orbea Rallon 2025 - prezentacja, opinie, testy
Orbea RALLON 2025/2026 już przed premierą zapisał się w historii dyscyplin grawitacyjnych, jako prototypowy rower na którym (jeszcze przed premierą) wygrano zawody Pucharu Świata w downhillu (elita kobiet). Dokonała tego Tahnée Seagrave wraz z zespołem ORBEA FMDRACING TEAM na pierwszym etapie pucharu świata w Szczyrku. Co zatem sprawia, że ten rower jest tak wyjątkowy, jak oceniają go specjaliści, influencerzy oraz riderzy - sprawdźmy.

Sukcesy jeszcze przed premierą!

Gdy Orbea ogłosiła wejście do świata downhillu, reakcje były mieszane: zaskoczenie, ekscytacja, ale też sceptycyzm. Niewielu jednak przewidziało, jak głębokie będzie to zaangażowanie. Nie chodziło tylko o udział w zawodach, ale o początek czegoś wielkiego, budowanego z pasją od pierwszego dnia.

Historia nie tylko została napisana w ten weekend w Polsce – ona została wykutą w deszczu, błocie i w huku nieustępliwej góry. Trasa, zniszczona przez burze i niebezpieczna na każdym zakręcie, wystawiła na próbę zarówno rower, jak i Tahnée Seagrave. Ale to właśnie w tym chaosie narodziła się wielkość – Tahnée przesunęła granice możliwości i przekroczyła linię mety jako symbol sojuszu stworzonego, by zapisać się na kartach historii. To był epicki debiut – od startu do mety.

Dzień zakończył się imponującym występem Tahnée Seagrave, która sięgnęła po zwycięstwo niesamowitym przejazdem. Na trasie zdewastowanej przez ulewne deszcze i błoto, Tahnée czytała każdy fragment z chirurgiczną precyzją. Warunki były ekstremalne: śliskie korzenie, zdradliwe kamienie i nieprzewidywalne zakręty. Ale Tahnée pozostała silna, jadąc z płynnością, szybkością i lekkością.

Martin Maes również zabłysnął, zapewniając sobie cenne miejsce w pierwszej dziesiątce w wyjątkowo mocno obsadzonej kategorii mężczyzn. To rezultat, który wzmacnia świetną passę zespołu i potwierdza, że Orbea i FMD są tutaj na serio.

Dotarcie do tego momentu nie było łatwe. Orbea i FMD Racing połączyły siły, kierując się wspólną wizją i zobowiązaniem do przesuwania granic wydajności. Dopracowanie roweru, by mógł konkurować na najwyższym poziomie, wymagało miesięcy intensywnej pracy: testów, regulacji i niezliczonych godzin spędzonych razem przez mechaników, inżynierów i zawodników. Dzisiejsze zwycięstwo to efekt wspólnego wysiłku, realizowanego z jasnym celem: pojawić się na pierwszej rundzie w najlepszej możliwej formie. To zwycięstwo odzwierciedla również ciche zaangażowanie stojące za każdym detalem.

To nie tylko przełomowy moment. To hołd dla wzajemnego zaufania, wspólnej energii i pasji do robienia rzeczy we właściwy sposób. Bo to zwycięstwo nie jest metą – to pierwszy, pewny krok w projekcie z prawdziwymi ambicjami.

Sezon dopiero się zaczyna, a zarówno FMD, jak i Orbea wiedzą, że wiele jeszcze do udowodnienia. Ale jedno jest pewne: już tu jesteśmy.

 

Premiera Orbea RALLON E i RALLON DH 2025

Związek Orbei z rywalizacją sportową jest niezaprzeczalny – przez 185 lat obecności w branży rowerowej firma zdobywała podia we wszystkich dyscyplinach: od szosy, przez MTB i triathlon, aż po gravel. Przejście do zjazdów DH – Formuły 1 kolarstwa górskiego – było więc naturalnym krokiem. Sukcesy w enduro (m.in. z zespołem Orbea Enduro Team), doświadczenie w MTB oraz innowacyjność rozwijana w laboratorium OOLab pozwoliły na stworzenie najbardziej ambitnego roweru Orbea w historii – nowego modelu Rallon DH, który już dziś rywalizuje w Pucharze Świata.

Orbea Rallon Enduro (2025) Orbea Rallon DH (2025)

 

W skrócie - co czyni nowego Rallona wyjątkowym?

1. Zaprojektowany pod downhill

  • 200 mm skoku z przodu i z tyłu to gwarancja pełnej kontroli na najtrudniejszych trasach DH.

  • Niski środek ciężkości (dzięki systemowi GravityLink) zapewnia stabilność i „wklejenie” w podłoże.

  • Geometria zoptymalizowana pod DH – precyzja, pewność, bezpieczeństwo.

  • Możliwość regulacji progresji tłumika między 25 a 30% pozwala dostosować zachowanie roweru do warunków.

Rallon DH jest gotowy na najbardziej strome i wymagające zjazdy, jakie można spotkać na trasach Pucharu Świata. Zawieszenie o skoku 200 mm z przodu i z tyłu zostało zaprojektowane z myślą o dużych dropach i ogromnych prędkościach, typowych dla najwyższego poziomu rywalizacji. Krzywa ugięcia progresywno-liniowa zapewnia lepszą trakcję – dzięki czułości na drobne nierówności, solidnemu wsparciu w środkowym zakresie skoku oraz odporności na dobicia przy dużych uderzeniach. Rowerzyści mogą również dostosować charakterystykę progresji zawieszenia Rallona, wybierając między 25% a 30% progresji – w zależności od warunków na danej trasie.

Rower do DH musi być wyjątkowo stabilny, aby dać zawodnikowi maksimum pewności siebie na stromych, trudnych technicznie odcinkach. Kluczowe jest tu maksymalne obniżenie środka ciężkości – i właśnie to zapewnia system zawieszenia GravityLink w Rallonie.
Dzięki umieszczeniu dampera możliwie nisko w ramie, GravityLink zapewnia lepsze „przyklejenie” roweru do podłoża i stabilność tam, gdzie ma to największe znaczenie.

GravityLink ma również swoją „tajną broń” – możliwość dodania obciążników do suportu. To trik stosowany przez wielu mechaników Pucharu Świata. Zawodnik może dodać jeden, dwa lub wszystkie trzy odważniki (395 g, 95 g i 93 g), aby zwiększyć stabilność i „przyklejenie” roweru do terenu. A jeśli trasa wymaga szybszych reakcji i lepszego przyspieszenia – odważniki można w każdej chwili łatwo wyjąć.

Lata rozwoju i testów geometrii Rallona na trasach zjazdowych pozwoliły Orbei dopracować ją do perfekcji. Obecnie, dzięki większemu niż kiedykolwiek wcześniej zakresowi regulacji, zawodnicy mogą idealnie dostosować rower do każdej trasy. Rallon DH występuje wyłącznie w konfiguracji Mullet (koło 29” z przodu i 27,5” z tyłu), z dedykowaną wersją systemu GravityLink.

Manipulacja strukturą włókien węglowych pozwala Orbei precyzyjnie kontrolować elastyczność bez utraty wytrzymałości. Dzięki temu udało się uzyskać idealny balans sztywności pomiędzy przednim i tylnym trójkątem ramy.
To efekt zaawansowanych technologii, modelowania i testów, który przekłada się na większą pewność prowadzenia oraz lepszą przyczepność na nierównym, pochyłym terenie – a także na cenne ułamki sekund podczas wyścigów.

 

2. Możliwość dostosowania do każdego terenu (prosto na szlaku)

Jest ogromna różnica pomiędzy wyścigiem DH, rundą w bikeparku a luźną przejażdżką z przyjaciółmi. Dzięki systemowi regulacji Attitude Adjust, Orbea Rallon pozwala na idealne dopasowanie ustawień roweru – bez względu na to, dokąd zaprowadzi Cię dzień.

Na trasie: szybkie dostosowanie do każdego typu zjazdu

  • Progresja dampera: Możesz zmienić progresję skoku o około 5% – z 25% do 30% – za pomocą flip chipa w systemie GravityLink.

  • Kąt główki ramy: Możliwość korekty kąta główki ramy o ±0,75° dzięki wymiennym offsetowym miskom sterów.

  • Dociążenie suportu: Dla zwiększenia stabilności możesz dodać obciążniki do suportu. Wystarczy przykręcić jeden, dwa lub wszystkie dołączone ciężarki (93 g, 95 g i 395 g) do specjalnych gwintowanych otworów w systemie GravityLink.

Poza trasą: konfiguracja Rallona do własnego stylu jazdy

Najlepiej znasz swój styl jazdy – dlatego Rallon oferuje szerokie możliwości personalizacji już na etapie zakupu.

  • Długość tylnych widełek (chainstay): Orbea umożliwia wybór długości tylnego trójkąta – 442 mm dla bardziej zwinnej, „zabawowej” jazdy lub 450 mm dla maksymalnej stabilności przy dużych prędkościach.

Z testów przeprowadzonych przez Orbeę wynika, że preferencja długości chainstayów zależy głównie od stylu jazdy, a nie rozmiaru ramy. Dlatego producent oddaje tę decyzję w ręce rowerzysty, zamiast automatycznie przypisywać różne długości do poszczególnych rozmiarów ramy.

To rozwiązanie możliwe jest dzięki temu, że wszystkie rowery Orbea są projektowane, malowane i montowane w głównej siedzibie marki w Kraju Basków w Hiszpanii.

 

3. Zbudowany, by znosić wszystko

Komponenty Gravity zostały dobrane z myślą o wytrzymałości i niezawodności w ekstremalnych warunkach jazdy. To osprzęt, który bez problemu zniesie trudy życia zjazdówki i da Ci pewność w każdej, nawet najbardziej wymagającej sytuacji na trasie.

Zintegrowane elementy Orbea

Jak przystało na topowe modele górskie Orbei, Rallon został wyposażony w sprawdzone i praktyczne rozwiązania, które poprawiają funkcjonalność roweru i komfort użytkownika:

  • FLP Multitool – praktyczne, zawsze pod ręką narzędzie wielofunkcyjne schowane w ramie.

  • Pojemny schowek LOCKR – miejsce na niezbędne akcesoria podczas jazdy, bez potrzeby montowania dodatkowych sakw czy torebek.

  • Uszczelniane łożyska – dla dłuższej żywotności i bezproblemowej pracy zawieszenia nawet w najgorszych warunkach pogodowych.

  • Ochrona ramy Second Skin – fabrycznie naklejona, trwała folia ochronna, zabezpieczająca lakier przed zarysowaniami i odpryskami.

To wszystko sprawia, że Rallon to rower nie tylko gotowy do ścigania, ale też przemyślany pod kątem codziennego użytkowania i długowieczności.

 

4. Wersja ENDURO

Na bazie tej samej ramy dostępna jest także wersja Enduro, oferująca:

  • 170 mm skoku z tyłu i 180 mm z przodu – idealne do bike parku na dzikie, techniczne szlaki.

  • Aktywne zawieszenie z doskonałą czułością – maksymalna przyczepność i kontrola.

  • Konstrukcja zoptymalizowana pod amortyzatory elektroniczne.

  • Obniżony przekrok i miejsce na sztycę droppera 240 mm.

  • Możliwość regulacji:
    ▪ progresja (22,5–27,5%)
    ▪ flip chip High/Low (zmiana kąta główki o 0,5º, obniżenie suportu o 7 mm)
    ▪ obciążnik 553 g montowany w okolicach suportu
    ▪ offset headset (±0,75º)

 

Charakterystyka nowego Rallona - co możesz kupić?

Dostępne wersje

Nowy Rallon dostępny jest w 4 rozmiarach (S, M, L, XL) i 4 wariantach:

  • Rallon D LTD – wersja Downhill
  • Rallon E-LTD, E-Team, E-10 – wersje Enduro

Nowy Rallon to ten sam model, na którym jeździ zespół Orbea FMD Racing – dostępny dla każdego klienta. Dzięki systemowi MyO możesz spersonalizować:

  • specyfikację komponentów,

  • geometrię,

  • malowanie.

W dniu premiery oraz na sezon 2025/2026 Orbea przewidziała następujące wersje kolorystyczne:
✔ Aloha Green + Fantasy Purple (połysk)
✔ White Chic + Diamond Black (połysk)
✔ Nickel Matt + Nickel Chrome (połysk)
✔ oraz pełną personalizację koloru w ramach programu Orbea MyO

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o rowerze, przejrzeć dostępne modele i kolory, poznać bliżej specyfikację - zapraszamy na specjalną stronę w strefie marki Orbea na naszym sklepie: -->  www.bikechill.pl/marki/orbea/orbea-rallon 

 

Gdzie kupić nowego Orbea Rallon?

Nowy Rallon jest dostępny na zamówienie w sklepie stacjonarnym BikeChill.pl w Dębicy oraz elektronicznie – przez e-mail, telefon lub bezpośrednio w strefie producenta na stronie:
-> www.bikechill.pl/marki/orbea

 

Orbea Rallon 2025/2026 - filmy premierowe

Orbea Rallon 2025/2026 - pierwsze testy i opinie