Jak oraz czym czyścić i smarować łańcuch w rowerze - zebrane z sieci sposoby, tricki, porady
Smarowanie łańcucha rowerowego to kluczowy element konserwacji, który wpływa na jego działanie i żywotność. Łańcuch jest jednym z najbardziej obciążonych podzespołów roweru, a regularne smarowanie pozwala zmniejszyć tarcie, co z kolei przekłada się na płynniejszą jazdę i mniejsze zużycie części. Sprawdź sposoby dbania o łańcuch oraz produkty, którymi możesz o niego dbać.

Artykuł ten skupia się na kluczowym aspekcie konserwacji roweru – smarowaniu łańcucha. Opisujemy w nim najlepsze sposoby dbania o łańcuch rowerowy, ale jednocześnie przedstawiamy zebrane materiały wideo rozwijające ten temat. Będziemy tutaj omawiać różne rodzaje smarów dostępnych na rynku, ich właściwości oraz techniki aplikacji. Dowiesz się, dlaczego regularne smarowanie łańcucha ma kluczowe znaczenie dla wydajności, trwałości oraz komfortu jazdy rowerem.

Przedstawimy także produkty do konserwacji łańcucha, które możemy polecić.

Łańcuch roweru - ważne ogniwo napędu

Znaczenie smarowania łańcucha rowerowego

Smarowanie łańcucha rowerowego to kluczowy element konserwacji, który wpływa na jego działanie i żywotność. Łańcuch jest jednym z najbardziej obciążonych podzespołów roweru, a regularne smarowanie pozwala zmniejszyć tarcie, co z kolei przekłada się na płynniejszą jazdę i mniejsze zużycie części.

Brak właściwego smarowania może skutkować zwiększonym zużyciem łańcucha, skrzypieniem podczas jazdy oraz większym ryzykiem korozji. Regularne smarowanie nie tylko utrzymuje łańcuch w lepszej kondycji, ale także może wydłużyć jego żywotność oraz poprawić wydajność całego układu napędowego.

Jeżeli potrzebujesz nowego łańcucha - przejdź do kategorii Łańcuchy rowerowe oraz do stref marek, które mają w ofercie łańcuchy: Shimano, Sram, Ceramicspeed

Rodzaje smarów do łańcucha rowerowego

Różnorodność dostępnych na rynku smarów do łańcucha rowerowego może przytłoczyć każdego rowerzystę. Z tego powodu warto zrozumieć charakterystykę i zastosowanie poszczególnych rodzajów smarów, by wybrać ten, który najlepiej odpowiada indywidualnym potrzebom.

  • Smary na suche warunki - smary suche charakteryzują się specjalnym składem, który po nałożeniu na łańcuch tworzy suchą warstwę, odpychającą brud i kurz. Są idealne do suchych i czystych warunków, ale mogą wymagać częstszej aplikacji.
  • Smary na mokre warunki - smary mokre są bardziej lepkie i trwalsze w warunkach deszczowych lub błotnistych tras. Stanowią ochronę przed wodą i brudem, ale mogą przyciągać więcej zanieczyszczeń.
  • Smary all-weather (uniwersalne) - smary all-weather są formułowane tak, aby działać w różnorodnych warunkach atmosferycznych. Zazwyczaj są bardziej elastyczne niż smary suche, ale oferują lepszą ochronę niż te suche w porównaniu do smarów mokrych. Są uniwersalnym wyborem dla osób, które jeżdżą w różnych warunkach, ale mogą wymagać regularnej aplikacji w przypadku intensywnego użytkowania w ekstremalnych warunkach.
  • Smary ceramiczne - smary ceramiczne charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością i redukcją tarcia. Są trwałe, zapewniając długotrwałą ochronę przed zużyciem, jednak są zazwyczaj droższe od innych rodzajów smarów.
  • Wosk (smar woskowy) - smar woskowy, podobnie jak smar suche, tworzy suchą warstwę na łańcuchu. Wosk może zapewnić ochronę przed brudem i kurzem, jednocześnie zapewniając mniejsze przyleganie zanieczyszczeń. Jest często stosowany w warunkach suchych, ale może wymagać częstszej aplikacji.

Smary łańcuchowe na suche warunki

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

Smary łańcuchowe na mokre warunki

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

Smary łańcuchowe uniwersalne

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

Kiedy i jak często łańcuch poddawać konserwacji?

Smarowanie łańcucha rowerowego to nie tylko kwestia rodzaju używanego smaru, lecz także odpowiedniego okresu między aplikacjami.

Rozważając konserwację łańcucha rowerowego, zalecane jest regularne smarowanie po przejechaniu 100-200 kilometrów, chociaż częstotliwość ta może się zmieniać w zależności od warunków terenowych i pogodowych, w których się poruszasz. W okresie jesienno-zimowym, gdy warunki są bardziej wilgotne i chłodne, konieczność pielęgnacji może być większa, aby zapobiec korozji na łańcuchu. W takich warunkach warto skrócić interwały smarowania. W lecie, choć odległość 100-200 kilometrów między konserwacją łańcucha wystarcza, nie można zaniedbywać czyszczenia. Nawet w ciepłych i suchych warunkach, kurz i brud mogą negatywnie wpłynąć na łańcuch, dlatego regularne oczyszczanie jest nadal ważne.

Odpowiednio częste mycie łańcucha zależy od stopnia jego zabrudzenia. Zaleca się przecieranie po każdej jeździe oraz dokładniejsze czyszczenie co kilkaset kilometrów (co 100 dla MTB, co 200 dla szosy). Podobną troskę należy okazać korbie, kasecie i kołach tylnego przerzutnika. Jeśli napęd zaczyna generować hałas, zabrudzony łańcuch może być jedną z przyczyn. Dlatego co 200-500 kilometrów warto przeprowadzić dogłębne czyszczenie, zapewniając mu solidną konserwację.

Znaki wskazujące na konieczność smarowania

Objawy, takie jak zwiększone szumy, suchość lub widoczne ślady brudu na łańcuchu, mogą świadczyć o potrzebie smarowania. Obserwacja tych sygnałów pomoże w określeniu momentu konieczności aplikacji smaru.

Bardzo często rower sam daje znaki. Momentem kluczowym są wszelkiego rodzaju dźwięki, takie jak piski, zgrzyty czy skrzypienie, wydobywające się z obszaru napędu. Jednakże, systematyczna konserwacja łańcucha powinna być dla ciebie nawykiem. Początek i koniec sezonu to doskonałe okazje do jego oczyszczenia i smarowania. Nie zapominaj o regularnym czyszczeniu i smarowaniu także w trakcie miesięcy, gdy aktywnie jeździsz, a także po okresie, gdy rower długo stał nieużywany w piwnicy. Poświęcenie kilkunastu minut na te czynności nie tylko wpływa na komfort jazdy, ale również wydłuża trwałość łańcucha rowerowego i pomaga usunąć wszelkie zabrudzenia, które gromadzą się podczas używania roweru.

Warunki atmosferyczne a konieczność smarowania

Różne warunki atmosferyczne mogą wpływać na szybkość zużycia smaru. Deszcz, błoto czy sucha pogoda mają znaczący wpływ na stan smarowania łańcucha. W mokrych warunkach smarowanie może być konieczne częściej.

 

Smarowanie łańcucha rowerowego - krok po kroku

Proces smarowania łańcucha rowerowego wymaga odpowiedniego przygotowania i właściwej techniki aplikacji. Zasadniczo składa się z dwóch etapów:

  • przygotowanie łańcucha do smarowania (oczyszczenie np. z rdzy, brudu, piasku, kurzu, błota, śniegu, itd.)
  • aplikacja smaru na łańcuch

1. Przygotowanie łańcucha do smarowania

Czyszczenie łańcucha przed aplikacją nowego smaru jest kluczowym etapem, ponieważ usuwa ono stare zanieczyszczenia i resztki smaru, zapewniając lepsze przyleganie nowej warstwy smaru do łańcucha. Przy użyciu wymienionych narzędzi proces staje się bardziej efektywny, co przekłada się na lepszą trwałość i wydajność łańcucha.

1.A. W oczyszczaniu łańcucha przed smarowaniem przydatne będą następujące produkty

N/Z

Produkt na zamówienie.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

2. Aplikacja smaru na łańcuch

Techniki aplikacji smaru różnią się w zależności od rodzaju używanego smaru oraz preferencji użytkownika. Ważne jest, aby smarowanie było równomierne i dokładne, zapewniając optymalne pokrycie każdego ogniwa łańcucha. Przy wyborze metody smarowania warto uwzględnić wygodę, efektywność oraz zapewnienie odpowiedniej warstwy smaru na łańcuchu.

  1. Rozpocznij smarowanie łańcucha rowerowego przez delikatne potrząśnięcie butelki z olejkiem, aby osiągnąć właściwą konsystencję.

  2. Nanoszenie smaru powinno odbywać się stopniowo, kropla po kropli, poprzez delikatne ściskanie butelki. Podczas smarowania pamiętaj o obracaniu korby, umożliwiając równomierne rozprowadzenie olejku na łańcuchu, rolkach przerzutki oraz zębatkach. Należy zachować umiar w ilości aplikowanego preparatu.

  3. Starannie aplikuj smar na każdy element łańcucha, zmieniając kierunek ruchu korby.

  4. Po nałożeniu smaru kontynuuj ruch łańcucha w obu kierunkach, aby zapewnić równomierne pokrycie. Podczas tego procesu warto zmieniać biegi, umożliwiając dostęp smaru do każdej części przerzutek i kaset. Następnie kontynuuj obracanie korby, umożliwiając wniknięcie olejku w każdy zakamarek układu.

  5. Użyj suchego i czystego ręcznika do usunięcia nadmiaru smaru. Podczas tej czynności, również obracaj korby w obu kierunkach oraz zmieniaj przerzutki. Nie pomijaj tego kroku, ponieważ nadmiar smaru może spowodować gromadzenie się brudu i zanieczyszczeń na łańcuchu.

2.A. Przydatne produkty do aplikacji smaru

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

Smarowanie i pielęgnacja łańcuch - wideoporadniki

Zebraliśmy poniżej kilka znalezionych w sieci wideoporadników na temat mycia i smarowania łańcucha:

  • [GMBN TECH] How To Lube A Bike Chain
  • [GMBN TECH] How To Correctly Lubricate A Bike Chain
  • [Electric Mountain Bike Network] How To Lube Your E Bike Chain
  • [E-MTB Review] 5 best tips for lubing your bike chain - How to lube your ebike, electric bike and emtb
  • [Bike Test] JAK SMAROWAĆ I CZYŚCIĆ ŁAŃCUCH DLA POCZĄTKUJĄCYCH
  • [SzajBajk] Ścierą, szczotą, czy sznurówką... Czyszczenie i smarowanie łańcucha. Porównanie metod w slow motion
  • [Velobird] Czym najlepiej smarować łańcuch rowerowy? Smar czy wosk?
  • [zielonyF16] NAJLEPSZY sposób na CZYSTY ŁAŃCUCH w ROWERZE!