Czy dropper (regulowana sztyca) robi różnicę? Szybki test na trasie
Ten sam rider, te same rowery (XC i Enduro), ta sama trasa - zmienia się jedynie sztyca. Czy posiadanie droppera sprawia, że jesteś szybszy na trasie - sprawdźmy to zarówno dla roweru XC, jak i dla roweru ENDURO.

Zanim przejdziemy do testu (wideo poniżej), zacznijmy jednak od początku, czyli od teorii...

Czym jest sztyca regulowana (tzw. dropper)?

Sztyca regulowana w rowerze, nazywana również "dropperem", to rodzaj sztycy, która umożliwia regulowanie wysokości siodełka w trakcie jazdy. Pozwala to na szybkie i łatwe dostosowanie pozycji siedzenia do terenu, którym poruszamy się na rowerze.

Sztyca regulowana działa na zasadzie sprężyny gazowej, która kontroluje opuszczanie i podnoszenie siodełka. Zazwyczaj obsługiwana jest za pomocą dźwigni zamontowanej na kierownicy, która umożliwia szybkie i łatwe opuszczanie lub podnoszenie siodełka w trakcie jazdy.

Sztyca regulowana jest szczególnie przydatna podczas jazdy w trudnym terenie, takim jak góry, gdzie różnice w wysokości terenu mogą być znaczne. Pozwala ona na łatwe i szybkie przestawienie pozycji siedzenia, co zwiększa komfort jazdy i kontrolę nad rowerem.

Tak tak... "normalną" sztycę też można regulować w trakcie przejażdżki - wystarczy odkręcić śrubkę lub "motylek" i ustawić na wymaganym poziomie. Różnica między "normalną" a regulowaną polega jednak na tym, iż regulowana umożliwia regulację w górę i w dół w trakcie jazdy, bez potrzeby zatrzymywania się. Jazda z dropperem staje się po prostu płynniejsza.

Co daje sztyca regulowana (dropper)?

Sztyca regulowana (dropper) daje rowerzyście możliwość szybkiego i łatwego dostosowania wysokości siodła do zmieniającego się terenu i warunków jazdy. Podczas zjazdów, opuszczając siodło, rowerzysta może swobodnie przesunąć swoje ciało do tyłu, co zwiększa stabilność i kontrolę jazdy. Podczas podjazdów, z kolei, podnosząc siodło, rowerzysta może uzyskać lepszą pozycję do pedałowania, co poprawia wydajność i siłę napędu.

Ogólnie rzecz biorąc, sztyca regulowana daje rowerzyście większą swobodę i kontrolę podczas jazdy w zróżnicowanych warunkach terenowych, co przekłada się na większy komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze.

Rodzaje sztyc regulowanych

Istnieją dwa główne rodzaje sztyc regulowanych: mechaniczne i hydrauliczne.

  1. Sztyce regulowane mechanicznie działają za pomocą mechanizmu sprężynowego lub pneumatycznego, który umożliwia szybkie opuszczanie i podnoszenie siodełka. Dźwignia umieszczona na kierownicy steruje procesem regulacji wysokości siodła.

  2. Sztyce regulowane hydraulicznie wykorzystują płyn hydrauliczny do kontrolowania ruchu sztycy. Dzięki temu działają one płynniej i są bardziej precyzyjne niż sztyce mechaniczne. Zazwyczaj wymagają one jednak bardziej skomplikowanego procesu instalacji i konserwacji.

Obecnie na rynku można znaleźć również sztyce regulowane elektronicznie, które wykorzystują silnik elektryczny do regulacji wysokości siodła. Dzięki temu proces regulacji jest jeszcze bardziej płynny i precyzyjny, ale tego typu sztyce są również najdroższe.

W zależności od modelu, sztyca regulowana może różnić się długością skoku (czyli odległością, na jaką można opuścić siodło), średnicą, a także sposobem montażu i wymiarami.

Czy sztyca regulowana to standard w rowerach górskich?

Nie. Sztyca regulowana - jak każdy inny komponent w rowerze - jest osprzętem, który może, ale nie musi występować. Najczęściej jest to związane oczywiście z ceną roweru, więc w modelach droższych, w których otrzymujemy przy zakupie lepsze grupy osprzętu, taki element jak sztyca regulowana może się pojawić (większe prawdopodobieństwo niż w postawowych modelach).

wielu producentów natomiast dodaje droppery jako standard do pewnych kategorii rowerów górskich, np. rowery typu trail / all-mountain, rowery enduro, rowery downhillowe. W tych przypadkach, bardzo często już nawet w podstawowych modelach sztyca regulowana dodawana jest w standardzie. 

Ile kosztuje sztyca regulowana?

Cena sztyc regulowanych zależna jest od wielu czynników - marki, materiału wykonania, rodzaju (mechaniczna, hydrauliczna, elektroniczna), długości regulacji, itd. Można jednak przyjąć, iż koszt nowego droppera zmieścić się może w przedziale od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Klienci Bike&Chill najczęściej wybierają sztyce marki PRO oraz FOX.

%

Produkt w promocji

24H

Wysyłka w 24h od zaksięgowania płatności.

%

Produkt w promocji

N/Z

Produkt na zamówienie.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

3-5 DNI

Wysyłka do 5 dni roboczych od zaksięgowania płatności.

Warto także zaznaczyć, iż przy zakupie rowera w BikeChill.pl może od razu zamówić usługę wymiany dowolnych komponentów w rowerze - nie tracąc przy tym gwarancji! W wielu przypadkach dopuszczamy także możliwość wymiany osprzętu z pozostawieniem oryginalnego w rozliczeniu, co znacząco obniża koszty upgrade'u. Zapytaj nas o szczegóły.

[Wideo test] Czy naprawdę potrzebujesz droppera? XC vs Enduro

Zachęcamy do obejrzenia filmiku poniżej, gdzie w prostym teście, jeden z prezenterów GMBN, zweryfikował na własnym przykładzie, czy rzeczywiście posiadanie droppera robi różnicę. Ten sam rider, te same rowery (Orbea OIZ i Orbea RALLON), ta sama trasa - zmienia się jedynie sztyca. Czy posiadanie droppera sprawia, że jesteś szybszy na trasie - sprawdźmy to zarówno dla roweru XC, jak i dla roweru ENDURO.

Poznaj rowery z powyższego z testu GMBN

W przeprowadzonym powyżej teście, prezenter GMBN użył 2 rowerów jednego producenta, ale z różnej kategorii: rower XC oraz rower Enduro.

  • Rower XC użyty w teście to jedena z topowych wersji model Orbea OIZ.
  • Rower Enduro, to flagowiec enduro od Orbea, czyli Orbea RALLON.

Jeden jak i drugi możesz zakupić w naszym sklepie. Nawet jeżeli nie mamy danego rozmiaru lub koloru - zawsze możemy go dla Ciebie zamówić, lub zweryfikować dostępność innej opcji (inny kolor, inna opcja osprzętu, itd.).

A więc jak - woli XC czy Enduro? Wybierz swój model, zamów lub skontaktuj się z nami.

 

Sztyca regulowana - kiedy, czy i dlaczego warto?

Poniżej podlinkowujemy kilka materiałów wideo, które znaleźliśmy w internecoe, a które według nas warto przejrzeć w kontekście doboru i zakupu sztyce regulowanej (droppera).

Na kanale Bikeworld.pl możecie znaleźć ciekwy film na temat tego, dlaczego warto mieć regulowaną sztycę w swoim rowerze MTB. Nie ma tu dywagacji czy warto - jest stwierdzenie że warto oraz próba podparcia tego stwierdzenia poprzez kilka powodów. Jeżeli jeszcze zastanawiasz się, czy wymieć swoją sztycę na dropper - obejrzyj ten materiał.

 

Na kanale Michał Topór możesz także znaleźć ciekawe informacje od doświadczonego zawodnika MTB. Michał w filmie rozprawia się z miatami na temat dropperów oraz opowiada o własnych doświadczeniach. Jak wskazuje opis filmu: "Po dwóch latach ścigania z "myk mykiem" w XC, pora na garść przemyśleń oraz doświadczeń z tym związanych". Materiał z pewnością wart obejrzenia.

Warto dodać, iż Michał korzysta ze sztyc regulowanych PRO, które znajdziesz w naszej ofercie (widać je wyżej we wpisie).

 

Z kolei ciekawy filmik powstał także na kanale stasiak. Po komentarzach pod filmem widać, iż kwestia tego "Czy warto kupić dropper do rowera MTB" została rozwiązana dla wielu widzów...